Yet Another Movie تنها به موازات شالوده داستان آن قابل لمس است: صدای طبل قوی، ملودی منسجم و غوطه ور شدن در وهم انتزاعی، آن را از سایر آهنگ های آلبوم
A Momentary Lapse of Reason متمایز می کند. همچنین الهام بخش یکی از نمادین ترین جلدهای آلبوم پینک فلوید است.
دوره بین The Final Cut و A Momentary Lapse of Reason یک میدان مین در تاریخ گروه است:
قبل از این وقفه، گروه با وجود فروش بسیار زیاد، محبوبیت موسیقی آن، و درگیری های داخلی گسترده، نسبتا ناشناس مانده بود. وقتی راجر واترز و بقیه اعضای گروه پس از
The Final Cut از هم جدا شدند، همه چیز تغییر کرد: یک بحث عمومی در مورد آینده پینک فلوید و هر یک از اعضای آن وجود داشت.
همانطور که این درگیری ها در حال مباحثه و قضاوت بود، دیوید گیلمور با چندین موزیسین بر روی متریال برای سومین آلبوم انفرادی خود کار می کرد،اما سومین آلبوم انفرادی گیلمور سالها بعد در سال 2006 (On an Island) اجرا و منتشر شد.
مواردی که گیلمور بلافاصله پس از خروج واترز از گروه روی آن کار می کرد، سرانجام به عنوان اولین آلبوم در دوره کاملاً جدید پینک فلوید منتشر شد.
یکی از آهنگ هایی که در این آلبوم ارائه شد، Yet Another Movie بود.
ترانه Yet Another Movie که به عنوان ششمین آهنگ در آلبوم
A Momentary Lapse of Reason منتشر شد، در تمام مجموعه تورهای تبلیغاتی آلبوم پخش شد و آخرین بار در غروب سهشنبه 18 ژوئیه 1989 در
Stade Vélodrome (اکنون Orange Vélodrome) ، در مارسی، فرانسه، به صورت زنده اجرا شد.
از آن شب، در هیچ اجرای پینک فلوید یا اجرای انفرادی اعضا دیگر ظاهر نشده است.
Yet Another Movieممکن است در نهایت به عنوان یک «تراک عمیق» در کارنامه پینک فلوید ستوده شده باشد، اما در طول سالها کنجکاوی زیادی را برانگیخته است: اگرچه
Learning to Fly, On the Turning Away
و sorrowبه آهنگهای شاخص آلبوم
A Momentary Lapse of Reason تبدیل شدند.
Yet Another Movie، نیز تعداد زیادی از طرفداران
را جلب کرده است. سالها بعد وقتی یک تبلیغ در رسانههای اجتماعی برای مجموعهThe Later Years
، ویدیویی از تراکYet Another Movie
پخش کرد، بازخورد قابل توجه آن بر جذابیت نادیده گرفتهشده آهنگ تأکید کرد.
این آهنگ همچنین الهام بخش یکی از نمادین ترین کاور آلبوم های پینک فلوید بود.کانسپت اصلی
(Storm Thorgerson)
استورم تورگرسون فقید برای طراحی جلد
A Momentary Lapse of Reason
از این ترانه شکل گرفته است.
این هنرمند در کتاب خود، "ذهن ورای ماده: هنر پینک فلوید"
(Mind Over Matter: The Art of Pink Floyd)
، توضیح داد: «ایده تختها در واقع از یک خط شعر از ترانهYet Another Movieبود که می خواند:
A vision of an empty bed
«رویایی از یک تخت خالی».»
تورگرسون، که در سال 2013 در سن 69 سالگی درگذشت، شرح می دهد: «البته دیوید برای این کار تصویری کشیده بود که من دوست داشتم، اما نه دیوانهوار، بنابراین من کلمات را دوباره تنظیم کردم تا تبدیل به "رویایی از تختهای خالی" شوند و تمام.
برای کسانی که Yet Another Movie را یکی از جالبترین تراکهای آلبوم
A Momentary Lapse of Reason میدانند، کنجکاوی زیادی در مورد منشأ آن و جزئیاتی که ساختار آهنگ را مشخص میکند وجود داشته است: ۳۷ سال پس از انتشار اولیه آن، تحقیقات در مورد آهنگ ظاهرا نشان میدهد که داستان آن به طور گسترده ای اشتباه گرفته شده است.
برای افزودن جذابیت به تاریخچه این آهنگ و روشن کردن اعتبار نویسندگی پاتریک لئونارد در این آهنگ، در انتشار مجدد
A Momentary Lapse of Reason
در سال 2021 قسمتهای قابل توجهی ازاین آهنگ به صورت پیش درآمد درآن نسخه قرار گرفت. گیلمور آن زمان بیان کرد:
"پت لئونارد Pat Leonard و من در سپتامبر 1986 در آستوریا با هم ملاقاتی داشتیم، چند روز بعد از اینکه در آهنگ Bryan Ferry که او تهیه می کرد نواخته بودم. یک یا دو لیوان نوشیدنی خوردیم و ساعت ها بداهه نوازی کردیم. به دلایلی که دیگر نمی توانم به یاد بیاورم ، یک گیتار بیس فرتلس را به عنوان ساز آن روز انتخاب کرده بودم.نهایتا ، به یک آهنگ زیبا تبدیل شد."
داستانهای متفاوتی در مورد منشأ
Yet Another Movie
در طول سالها از طریق مقالات و وبلاگها - و نوشتههای روزنامهنگاران موسیقی که بعضا به منابع اشتباهی تکیه کردهاند، منتشر شده است.
در نهایت، تنها منابع قابل اعتماد کسانی هستند که در فرآیند خلاقیت و تولید آهنگ دخیل بودند. وقتی از
James Guthrie، تهیهکننده، که بخشهایی از
A Momentary Lapse of Reason
را ریمیکس کرده است، پرسیده شد، به منبع خاصی برای تاریخچه دقیق اشاره میکند:Jon Carin.
برنده جایزه گرمی، کارین، که (علاوه بر پینک فلوید) به مدت 21 سال با واترز، گیلمور به عنوان یک هنرمند انفرادی، و همچنینکیت بوش، ریچارد باتلر و
The Who کار کرده است، نقش کلیدی در طولانی ترین دوران پینک فلوید: آلبوم ها، تورها و اجراهای زنده داشته است.
کارین این راز را آشکار می کند:
"Yet Another Movie
ابتدا به عنوان یک موزیک بی کلام در سال 1986 ساخته شد اما با شعر و ترانه در سال 1987 به پایان رسید. هیچ دمویی وجود نداشت. نسخه ای که ما روی آن کار کردیم تنها نسخه بود." در مورد نسخه دموی 2021، کارین مانند جکسون اظهار داشت: "هیچ کس قبلاً این را نشنیده بود، از جمله من و تیم بسیار کوچکی که این رکورد را ساختیم."
نحوه گردآوری این پروداکشن ممکن است کاتالیزور برای برخی از جالب ترین جزئیات در آهنگ باشد. این آهنگ در محیطی خلاقانه شکل گرفت، محیطی که که از انتظارات کلیشه ای رها شده بود. برای کارین، این به معنای کار کردن جمعی روی یک بوم موسیقی کاملاً خالی بود:
«فکر میکنم چیزی که A Momentary Lapse of Reason
را جالبتر میکند این است که من اصلاً در ذهنم آنرا برای پینک فلوید آماده نمیکردم، چراکه هنوز یک رکورد پینک فلوید نبود. پینک فلوید در اواسط دهه هشتاد اصلاً در رادار من نبود. این باعث شد تا به جای کپی کردن و تکرار یک سبک، به نوعی خودش باشد.»
دیدگاه کارین در مورد آهنگ پیچیدهتر از آن چیزی است که طرفداران آن تصور کنند. کارین در پاسخ به اینکه نظرش در مورد اینکه آهنگ از نظر موسیقایی و تاریخی در کجای کاتالوگ گروه قراردارد و اینکه آیا آهنگی بود که پینک فلوید علاقه اجرای آن در تور بود یا نه، نظر دهد، رک است:
اگر بخواهم صادق باشم، این قطعه مورد علاقه من نیست. مثل یک ساز است که به اجبار به یک آهنگ تبدیل شده است. دیوید کلمات را نوشت، و اگرچه اشعار در حوزهای هستند که او اعتماد به نفس و تجربه اش را نداشت، اما من احساس کردم که بیشتر از یک ترانه سفارشی به نظر میرسد، زیرا من شخصاً فکر میکنم وقتی کلمات از منبع داخلی و نه خارجی آمده باشند، یکپارچگی بیشتری دارند. ، خوب یا بد. علیرغم این دیدگاه، یکی از آهنگهای مورد علاقه من نیست، اگرچه امیدوارم مشارکتهای من به درگیر نگه داشتن شنونده کمک کند و شاید از فرم خطی آن منحرف شود.»
اما مشارکتی که در این آهنگ انجام داد قطعاً نتیجه داد: برای کسانی که فکر میکنند این یکی از بهترین آهنگهای آلبوم 1987 است، بیت ها و قطعاتی که شنوندگان را به سمت خود می کشاند، نتیجه تعامل محتوای متن ترانه و گیتار لید آهنگ است.
کوهن احساس می کند "آهنگ - و آلبوم به طور کلی" "یک انحراف از همه آلبوم های قبلی پینک فلوید به دلیل تأثیر قوی" است ( آنچه کوهن می نامد) "طاعون دهه 1980"، که به نظر او " این موسیقی تقریباً همه موسیقیدانان پاپ و راک را که از دهه 1970 ساخت موسیقی ادامه داده اند را تغییر داد.»
شعر به نوعی غیرمعمول "رئالیسم جادویی" هست – غیرمعمول حتی برای پینک فلوید. گیلمور در شماره ژانویه 1992،مجله Amazing Pudding در مورد شعر توضیح داد:
«توضیح دادنYet Another Movie
سخت است. این تلاشی سورئالیستی تر از هر کاری است که قبلاً انجام داده ام. من تمایل زیادی به تجارب شخصی و واقعیت داشتم. اما من تمایل دارم، بدون وارد شدن به داستانهای تخیلی و داستانهای کوچک درباره افراد دیگر (که عموماً به آنها اهمیت نمیدهم)، پایگاه وسیعتری برای نوشتن مطالب در موردشان پیدا کنم و این تلاشی برای انجام آن است. من خیلی به آن علاقه دارم، اما خودم هم نمی دانم معنی همه آن چیست!»
دیالوگ فیلمنامهای و سینمایی که در سرتاسر آهنگ پخش میشود، نقش مهمی در لحن سوررئال آن دارد. علاوه بر مهر زدن به آهنگ با امضای کاملتر و سنتی پینک فلوید، یکی از متمایزترین و به یاد ماندنی ترین ویژگی های آهنگ را نیز می سازد.
M:You're going on that plane to take you where you belong
W: But no, I have
M: You have got to listen to me. Do you have any idea what
you have to look forward to if you stay here? Nine chances out of 10 we both end up in a concentration camp and that....
W: You're only saying these things to make me go.
M: I'm saying it 'cause it's true. Inside us, we both know we belong in different
....maybe not today, maybe not tomorrow, but soon, and for the rest of your life
W: But what about us?
But what about us?
But what about us?
اکثر شنوندگان دیالوگ فیلم کازابلانکا را در آهنگ تشخیص می دهند - و برای سال ها مقالات، وبلاگ ها، بررسی ها و منابع دیگر به این قسمت از فیلمنامه آهنگ اشاره می کنند.
اما یک گوش واقعاً تیز یک قسمت بیشتر را می گیرد…
در طول گفتگو با دیمین دارلینگتون، خواننده و گیتاریست بریت فلوید در تور سال 2016 (که شامل
Yet Another Movieنیز در مجموعه بود)، بحث در مورد آهنگ جزئیات بیشتری را مشخص کرد- از جمله دیالوگی در مورد احتمال اینکه فیلم دیگری علاوه بر کازابلانکا، در موزیک قرار داشته.
"اولین فیلم، مطمئن نیستم از کجا آمده است، اما به نظر می رسد هیچ کس آن را درست متوجه نشده است - می گوید،
‘you must have wondered why I never showed up with the horses.’
"حتما تعجب کرده اید که چرا من هرگز با اسب ها ظاهر نشدم."
این متنی از فیلم One Eyed Jacks هست.
«من، اوه - حدس میزنم شما تعجب کردهاید که چرا هرگز با اسبها دیده نشده ام. آره بهش فکر کردم خوب، میدانی، با دانستن اینکه تو در آن روزها چطور بودی، تو را برای مستی و افتادن روی کمی چیکیتا و از دست دادن زمان تشخیص دادم.»
آرمان افراسیابی