ده عنوان از بهترین فیلمهای علمی - تخیلی تِک نوآر

ده عنوان از بهترین فیلمهای علمی - تخیلی تِک نوآر

Tech Noir (تک نوآر) یا نوآر فن آوری زیرمجموعه ای از ژانر علمی - تخیلی یا sci-fi می باشد که در واقع فاکتورهایی از فیلم نوآر را با فاکتورهای فیلم علمی تخیلی ترکیب می کند. کارگردانان بنامی مانند ریدلی اسکات و جیمز کامرون از بنیانگذاران این سبک فیلمهای Blade Runner و Terminator را خلق نمودند.

  • ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
  • فرهنگی و هنری
  • ۷۷

ده عنوان از بهترین فیلم های تِک نوآر Tech Noir علمی - تخیلی

 

از Blade Runner تا The Terminator و Ghost in the Shell، برخی از بهترین فیلم های علمی تخیلی تمام دوران متعلق به زیرژانر مورد علاقه طرفداران «تک نوآر» Tech Noir هستند. تک نوآرها ، فناوری آینده‌نگرانه ژانر علمی تخیلی را با ایهام اخلاقی فیلمهای نوآر ترکیب می‌کنند. آنها اغلب جلوه های نئونی‌آلود، رمز و رازی جذاب و یک ضدقهرمان با اخلاقیات مشکوک در مرکز خط داستانی خود دارند. تک نوآرها به فیلمسازان فرصتی می‌دهد تا در یک فضای متفکرانه علمی تخیلی، مسائل اجتماعی امروزه  ، مانند هویت انسانی، تکنوکراسی، و خطرات هوش مصنوعی را بررسی کنند.

کارگردانان بزرگی مانند ریدلی اسکات Ridley scott  و جیمز کامرون  James Cameron  لحن و زیبایی شناسی زیرژانر تک نوآر را ، با شاهکارهای دهه 80 خود تعریف کردند.

از آن پس، دیگر فیلمسازان باتوم تک نوآر را به دست گرفتند و مهر خود را بر این ژانر گذاشتند. تک نوآرها، کلان شهر گسترده لس آنجلس را در آینده ای دور و واقعیتی شبیه سازی شده را تصور کرده اند که توسط اربابان روباتیک بشریت کنترل می شود. از اکشن اغراق آمیزی مانند RoboCop گرفته تا اقتباس‌های فیلیپ کی دیک مانند Minority Report، اینها بهترین تک نوآرهایی هستند که تا کنون ساخته شده‌اند.

 

۱۰.   Strange Days   روزهای عجیب
 Kathryn Bigelow کاترین بیگلو ، 1995

داستان فیلم ،آینده ای نه چندان دور لوس آنجلس را روایت میکند.
Ralph Fiennes  رالف فاینز در نقش لنی نرو، یک دلال بازار سیاه هست یک وسیله الکتریکی را که به کاربرانش اجازه می دهد خاطرات دیگران را تجربه کنند می فروشد، در کنار Angela Bassett  آنجلا باست به عنوان محافظی که با وی به یک توطئه جنایتکارانه کشیده می شود، بازی می کند. 

Strange Days از ترکیب تصاویر علمی تخیلی و استعاره های فیلم‌های نوآر برای کشف مضامین جهانی مانند تعصب، سادیسم و سوء استفاده از قدرت ، استفاده می‌کند. ترسیم خشونت فیلم مناسب افراد ضعیف نیست، اما اجراهای جذاب و تصاویری مسحورکننده دارد.

 

۹. A Scanner Darkly پویشگر تاریک

 Richard Linklater ریچارد لینکلیتر، 2006

 A Scanner Darkly بر اساس رمان  Philip K. Dick فیلیپ کی دیک به همین نام A Scanner Darkly در آینده‌ دیستوپیکی از آمریکا اتفاق می‌افتد که در جنگ با مواد مخدر شکست خورده و نظارت پلیس با فناوری پیشرفته به عنوان یک اقدام متقابل مورد استفاده است. انیمیشن A Scanner Darkly با استفاده از تکنیک روتوسکوپی ، مشابه فیلم قبلی ریچارد لینکلیتر،Waking Life زندگی بیدار، ساخته شد که به زیبایی نگاه دیستوپیک دیک را به زندگی نمایش میدهد. مصرف بی‌رویه مواد مخدر و بی‌ثباتی سیاسی در A Scanner Darkly ، یکی از خیره‌کننده‌ترین پرتره‌های سینمایی از دنیای آینده نه چندان شجاعی  را ارائه می‌دهد.

 

۸. RoboCop پلیس آهنین

Paul Verhoeven پل ورهوفن ، 1987

​​​​​​

افسر پلیس درستکار و سخت کوش، الکس مورفی، پس از اصابت چندین گلوله توسط گانگسترهای بی‌رحم در حال مرگ به بیمارستان میرسد ، اما در قالب یک ماشین قتل سایبرنتیک تولد دوباره یافته و در خیابان‌های جنایت‌آلود دیترویت مدرن ، رها می‌شود.

در ظاهر، RoboCop یک فیلم سطح پایین و معمولی به نظر می‌رسد، اما کارگردان پل ورهوفن از فاکتورهای ژانر و خشونت گرافیکی برای تمسخر مسائل اجتماعی و سیاسی رایج استفاده می‌کند. RoboCop یک اتهام کوبنده علیه سرمایه داری و اقتدارگرایی و پیامدهای خصوصی سازی نیروی پلیس است که همه در یک بسته فیلم پیچیده شده است.

 

۷. Minority Report گزارش اقلیت

Steven Spielberg استیون اسپیلبرگ، 2002

Tom Cruise تام کروز در فیلم اقتباسی استیون اسپیلبرگ از رمان «گزارش اقلیت» اثر  Philip K. Dick   فلیپ کی دیک، نقش رئیس پلیسی را بازی می‌کند که می‌تواند جنایات را پیش از وقوع آن‌ها پیش‌بینی کند. زمانی که رئیس خود متهم به قتل آینده مردی می شود که هرگز او را ندیده است، باید فرار کند تا نام خود را پاک کند و بفهمد که چرا قرار است این مرد را بکشد. Minority Report یک معمای قتل موش و گربه میخکوب کننده را از دریچه بحث فلسفی قدیمی اراده آزاد در برابر جبر ارائه می دهد.

 

۶. Alphaville  آلفاویل

Jean-Luc Godard ژان لوک گدار، 1965

ژان لوک گدار یکی از اولین تک نوآر ها را در سال 1965 کارگردانی کرد. آلفاویل، شخصیت کلاسیک اروپایی کارآگاه خصوصی Lemmy Caution  لمی کاشن را به سیاره ای دور می فرستد تا شهر آلفاویل را از یک کامپیوتر شیطانی که افکار ساکنانش را کنترل می کند، آزاد کند. گدار تمام نشانه‌های تیپیکال ماجرای لمی کاشن را می‌گیرد - اوورکت پلیسی، صحنه‌های مبارزه، بازیکنان مکمل مشکوک و آنها را در داستان آینده‌نگرانه یک دیکتاتوری تکنوکرات قرار می‌دهد. آلفاویل نگاهی شوم به دنیایی است که در آن A.I. یا هوش مصنوعی اراده آزاد را ریشه کن کرده است.

 

۵. The Terminator نابودگر

James Cameron جیمز کامرون، 1984

یک سایبورگ قاتل در زمان به عقب فرستاده می‌شود تا سارا کانر، مادر رهبر مقاومت آینده، جان کانر را در فیلم کلاسیک «ترمیناتور» ساخته جیمز کامرون بکشد. فیلم کامرون در واقع اصطلاح "تک نوآر" را ابداع کرد - این نام کلوپ شبانه ای است که سارا برای اولین بار با T-800 روبرو می شود.

ترمیناتور ساختار یک اسلشر معمول را دارد، با ماشین قتل معروف، Arnold Schwarzenegger آرنولد شوارتزنگر که هر سارا کانری در دفترچه تلفن را می کشد! ، اما کامرون به طرز هوشمندانه ای از این فرمول ژانر برای کشف مضامین عمیق خطرات هوش مصنوعی و شکنندگی سرنوشت استفاده می کند.

 

۴.  Ghost In The Shell روح در پوسته

Mamoru Oshii مامورو اوشی، 1995

بر اساس مانگای Masamune Shirow ماسامونه شیرو به همین نام، Ghost in the Shell یک پلیس سایبورگ را روایت می کند که به دنبال رد پای یک هکر بدنام معروف به Puppet Master در ژاپن آینده است. داستان مربوط به از دست دادن هویت شخصی در دنیایی است که به طور فزاینده ای از نظر فناوری پیشرفته است و مفهوم اعطای پناهندگی سیاسی به برنامه های کامپیوتری خودآگاه را بررسی می کند. Ghost in the Shell در به تصویر کشیدن انسانیت زدایی از جامعه مبتنی بر فناوری به طرز شگفت انگیزی پیشگو بود.

 

۳. Matrix ماتریکس

Wachowskisواچوفسکی ها، 1999

توماس اندرسون، هکر کامپیوتر با بازی Keanu Reeves کیانو ریوز، متوجه می شود که تمام واقعیت او شبیه سازی است که توسط اربابان ماشین بشریت کنترل می شود، که از بدن انسان به عنوان باتری استفاده می کنند. شاهکار اکشن علمی-تخیلی واچوفسکی ها به نام ماتریکس. تمام اکشن های اکتان بالای یک فیلم کونگ فو را دارد، اما با اگزیستانسیالیسم تامل برانگیز بهترین داستان های علمی تخیلی. ماتریکس با داستان باورکردنی و هولناک شبیه‌سازی کامپیوتری پیچیده‌ای که نژاد بشر را در تاریکی نگه می‌دارد، مخاطبان را در سراسر جهان وادار کرد که به وجود خود شک کنند !

 

۲. Akira آکیرا

Katsuhiro Otomoکاتسوهیرو اوتومو، 1988

کاتسوهیرو اوتومو  این کلاسیک سایبرپانک را از مانگای خود اقتباس کرد، که در آن دوست دوران کودکی و موتور سواری خلافکارانه پس از به دست آوردن قدرت تله‌کینتیک در یک تصادف ، کل مجموعه نظامی توکیوی نوین را تصاحب می‌کند.

مسلماً نمادین ترین و تأثیرگذارترین انیمه ای که تاکنون ساخته شده است، Akira هم یک اکشن هیجان انگیز و سرگرم کننده است و هم بازگویی عمیق فسادپذیری بشریت و خطرات فناوری. این انیمه یکی از اولین فیلم های انیمیشنی بود که ثابت کرد انیمیشن فقط برای بچه ها نیست.

 

۱. Blade Runner بلید رانر
Ridley Scott ریدلی اسکات، 1982


Harrison Fordهریسون فورد در فیلم Blade Runner در نقش ریک دکارد، کارآگاهی که فرستاده شده تا انسان نماهایی که خود را در جمعیت انسانی لس‌آنجلس آینده جذب کرده‌اند، شناسایی و از بین ببرد، اما خیلی زود  به انسان بودن خود شک می‌کند. اقتباس نفس گیر ریدلی اسکات از کتاب Philip K. Dick فلیپ کی دیک " آیا اندروید ها خواب گوسفند برقی را می بینند؟ "

?Do Androids Dream of Electric Sheep

بسیاری از ویژگی‌های تک نوآر  مانند نورپردازی با کنتراست بالا و نورهای نئونی را بنا نهاد. فیلم، داستان خشن کارآگاهی است که پوسیدگی شهری را در زمان آینده‌ بررسی می‌کند ، کاراگاهی که Sam Spade سام اسپید گونه ، وظیفه شکار روبات‌ها را بر عهده دارد . برای نیم قرن، Blade Runner معیار تک نوآر بوده است.


Ben Sherlock

آرمان افراسیابی

 

با جاب اینفو ( job info ) کسب و کار خود را با هزینه اندک در معرض دید میلیونها کاربر قرار دهید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  

  • فیلم علمی تخیلی
  • فیلم نوآر
  • فیلم تک نوآر
  • فیلم آلفاویل
  • انیمه
  • فیلم اسلشر
  • تله کینتیک
  • ریدلی اسکات
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه فرهنگی و هنری

دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

چگونگیه یک دکوراسیون ایرانی

ذوق و هنر نقاشی با اسپری رنگی

ذوق و هنر نقاشی با اسپری رنگی

با کمی خلاقیت همراه با چند تکه کاغذ و چند عدد اسپری رنگی هنر نقاشی را درک کنید

تعریف دقیق نظم و انواع نظم در طبیعت

تعریف دقیق نظم و انواع نظم در طبیعت

نظم تنها یک واژه است اما همین نظم شامل دسته های گوناگونی است که شاید برای هر خوانده ای جالب باشد

20قطعه از بهترین عکس های سیاه و سفید - قسمت1

۲۰قطعه از بهترین عکس های سیاه و سفید - قسمت۱

قسمت اول از مجموعه بهترین عکس های سیاه و سفید تاریخ از اساتید بزرگ این هنر

10 ترانه برتر راجر واترز Roger Waters

۱۰ ترانه برتر راجر واترز Roger Waters

راجر واترز از اعضای اصلی و تاثیرگذار گروه پینک فلوید pinkfloyd بی شک یکی از با استعدادترین موسیقی د [...]

بهترین عکس های سال 2020

بهترین عکس های سال ۲۰۲۰

به مناسبت آغاز سال نو میلادی ، منتخبی از خیره کننده ترین آثار عکاسی که در مسابقات مختلف این رشته حائ [...]

25 فیلم برتر سینمای جنگ جهانی دوم

۲۵ فیلم برتر سینمای جنگ جهانی دوم

لیستی از 25 فیلم سینمایی برتر مرتبط با جنگ جهانی دوم که تاکنون ساخته شده اند . این فیلمها جنگ را افت [...]